Rola rodzica w wyborze szkoły średniej

W drodze zmierzającej ku  dorosłości,  młodemu człowiekowi towarzyszy na różnych etapach edukacyjnych wiele osób.  W podejmowaniu decyzji zawodowych, a także i związanych z faktem wyboru szkoły średniej pomagają młodemu człowiekowi  nauczyciele, wychowawca, pedagog szkolny. Jednak największą rolę w doradztwie  zawodowym spełniają rodzice.

Państwa wiedza i doświadczenie życiowe niejednokrotnie mają zasadniczy wpływ na decyzje, jakie
w zakresie przyszłości zawodowej podejmuj wasze dziecko pod koniec poszczególnych etapów swojej edukacji. Od przygotowania i wiedzy rodziców niejednokrotnie zależy czy dziecko podejmie właściwą decyzję pod kątem wyboru szkoły średniej  i późniejszej ścieżki zawodowej.

Co jest istotne dla rodziców, aby móc skutecznie i odpowiedzialnie pomóc dziecku w podjęciu decyzji co do swojej przyszłości?

Każdy zawód jak i kierunki kształcenia mają różne wymagania. Dlatego przy ich wyborze należy zwrócić uwagę na następujące kwestię:

– umiejętności i  zdolności – co nasze dziecko potrafi robić? Czy potrafi się szybko uczyć aby umiejętności, konieczne do wykonywania danego zawodu nabyć?

– zainteresowania- co nasze dziecko lubi robić ? Jak spędza na co dzień czas wolny ? Jakich przedmiotów lubi się uczyć i czy oceny z tych przedmiotów świadczą o ich poziomie wiedzy ? Co ogląda czy czyta ? Czy ma wybrany zakres zajęć czy rzeczy, którymi chętnie się zajmuje ?

– stan zdrowia- czy aktualne zdrowie pozwala na wykonywanie w przyszłości wybranego zawodu? Np.. Czy ktoś, kto chce być fryzjerem nie ma jakiś alergii i chorób kręgosłupa ? Czy przyszły zawodowy kierowca nie jest daltonistą?

– temperament i cechy charakteru- jak funkcjonuje młody człowiek pod kątem emocji? Jak się porusza ? Czy wykonuje czynność szybko czy wolno? Jak reaguje na różne sytuacje życiowe? Jak reaguje na sytuacje stresowe? Czy lubią pracę z dziećmi czy z ludźmi dorosłymi? Czy lubią pomagać, opiekować się innymi?

– perspektywy przyszłego zatrudnienia- czy po ukończeniu wybranej szkoły jest zapotrzebowanie na rynku pracy w konkretnym zawodzie?

– temperament i cechy charakteru- jak funkcjonuje młody człowiek pod kątem emocji?

 

W jakim zakresie rodzice mają wpływ na decyzje zawodowe dziecka?

– kształtują postawę dziecka do pojęcia praca,

–  wyrabiają nawyki, przystosowują do wykonywania obowiązków w domu oraz

    pozostałych środowiskach funkcjonowania dziecka,

–  są źródłem informacji o zawodach jakie na co dzień sami wykonują,

   wdrażają dzieci do poszczególnych prac,

–  kierują rozwojem zainteresowań dziecka,

–  wyrabiają w dziecku szacunek do pracy innych osób.

Postawy rodziców wobec wyboru przez dziecko szkoły i zawodu:

  1. dyrektywna – rodzic wie jaki zawód i szkoła jest najlepsza dla swojego dziecka.
  2. liberalna– rodzic zostawia decyzje bez większego zaangażowania ze swojej strony dziecku co do wyboru szkoły i zawodu. Nie doradza.
  3. partner– rodzic znając zasoby dziecka jest doradcą i służy pomocą w dokonywaniu wyboru na zasadzie równości i dialogu.

Co robić? Jak pomagać i wspierać dziecko w wyborze szkoły i zawodu?

– szczera rozmowa z dzieckiem na temat planów na przyszłość w zakresie  szkoły i zawodu,

– zebranie wiadomości na temat zasobów i możliwości dziecka, które mogą mieć istotne znaczenie
w przyszłym zawodzie tj.: zainteresowania, umiejętności, zdolności, stan zdrowia,

– skierowanie dziecka na spotkania i konsultacje z doradcą zawodowym, pedagogiem czy psychologiem szkolnym

– konsultowanie spostrzeżeń zebranych z kontaktu z dzieckiem z obserwacjami nauczycieli, wychowawców, pedagoga i psychologa dotyczących funkcjonowania dziecka w środowisku szkolnym pod kątem cech, predyspozycji, umiejętności i zdolności.

– zbieranie istotnych wiadomości na temat planowanego zawodu : wymagań zdrowotnych, czasu
i charakteru pracy, predyspozycji i wymagań do jego wykonywania, przeciwskazań itp..

– śledzenie wraz z dzieckiem wykazu szkół , których ukończenie daje możliwość zatrudnienia w danym zawodzie oraz zasad rekrutacji.

– zwracanie uwagi na zakres i poziom wiedzy dziecka z przedmiotów , które są istotne w dalszym kształceniu zawodowym. Ocenianie realnych możliwości dziecka do dostania się do konkretnej szkoły czy uczelni. Mobilizowanie do poprawy ocen zaległości, aby zwiększyć jego szanse na powodzenie
w rekrutacji.

Nie zostawiaj dziecka samemu w podejmowaniu życiowych decyzji, ale go wspieraj i zapewniaj, że zawsze może liczyć na twoją pomoc. Pamiętaj o tym, że to dziecko musi ostatecznie zadecydować co chcę robić w przyszłości, aby się czuło dobrze i miało szanse spełniać swe marzenia i pasje życiowe.

Nie wybieraj za niego szkoły i zawodu – to musi być jego decyzja.