Pedagog szkolny Pani Małgorzata Ślusarczyk.
Godziny pracy pedagoga szkolnego:
poniedziałek 8:00-10:00
wtorek 11:25 – 12:25
środa 8:00 – 10:00
czwartek 7:40 – 9:40
piątek 8:50 – 9:50
Cyberprzemoc – warsztaty prowadzone w szkole.
Większość nastolatków zaniedbuje relacje rówieśnicze i rodzinne ,,w realu’’ na korzyść czasu spędzonego w portalach społecznościowych, przed ekranem telefonu, w sieci czy grając w gry komputerowe. Nasila się więc problem cyberprzemocy wśród dzieci i młodzieży.
W naszej szkole również obserwujemy takie zachowania wśród naszych uczniów. Aby zmierzyć się z tym problemem w ZPO w Piotrkowicach prowadzone są warsztaty na temat cyberprzemocy i jej skutków zarówno dla ofiary jak i agresora.
Warsztaty prowadzą : Małgorzata Ślusarczyk – pedagog szkolny i Małgorzata Lisowska – pedagog specjalny.
Serdecznie zachęcamy uczniów i rodziców do zapoznania się z tym tematem.
Cyberprzemoc dotyka wielu młodych ludzi. Zachowania przemocowe przedstawiane w różnych publikacjach, opracowaniach i filmach są też udziałem dzieci i młodzieży, a obserwacje pokazują, że zjawisko to stale się nasila. Konsekwencje cyberprzemocy dotykają nie tylko nastolatków, ale także dzieci w bardzo młodym wieku. Sprawcy agresji online wykorzystują różnorodnie narzędzia i metody opresji, które w konsekwencji mogą doprowadzić swoje ofiary do drastycznych posunięć względem zdrowia fizycznego i psychicznego, w skrajnych przypadkach również do śmierci. Przejawy cyberprzemocy wśród uczniów często zaczynają się od „niewinnych żartów”, które mogą prowadzić do poważnych konsekwencji.
Szkoła to szczególne miejsce, w którym uczniowie spędzają ze sobą dużo czasu, poznają swoje wady i zalety, słabe i mocne strony, dlatego tak wielu uczniów doświadcza cyberprzemocy ze strony rówieśników.
Cyberprzemoc to różne formy agresji polegającej na wyśmiewaniu, publikacji kompromitujących materiałów, zastraszaniu czy poniżaniu innych osób.
W Internecie agresja taka bywa bardzo dotkliwa, a informacje opublikowane w sieci bardzo trudno z niej usunąć, i bywa, że będą nam towarzyszyły już przez całe życie. Banalna kłótnia z przyjacielem może więc zostać w sieci na zawsze, dostępna dla każdego.
Zajęcia z pedagogiem szkolnym w obiektywie
Przedszkolaki z grupy Krasnoludki uczestniczyły w zajęciach poprowadzonych przez pedagoga szkolnego w sali zajęć specjalistycznych: ,,Czy potrafię się dzielić zabawkami i czekać na swoją kolejkę?’’
Zajęcia z pedagogiem szkolnym w obiektywie
Wychodząc naprzeciw potrzebom uczniów z Ukrainy zorganizowano zajęcia mające na celu bliższe poznanie uczniów i ich problemów. Pretekstem do rozmowy były zajęcia z elementami kodowania z użyciem robota edukacyjnego połączone z różnorodnymi ćwiczeniami relaksacyjnymi.
Zajęcia z pedagogiem szkolnym w obiektywie w grupie Żabki – ,,Wielkie Pranie w przedszkolu’’
Przedszkolaki z grupy Żabki uczestniczyły w zajęciach: ,,Wielkie Pranie w przedszkolu’’ . Celem zajęć była integracja grupy przedszkolnej , rozwijanie sprawności manualnej -szczególnie chwytu pęsetkowego. W II części zajęć wykorzystano stolik świetlny. Przedszkolaki z dużym zaangażowaniem i radością uczestniczyły w zajęciach.
Zajęcia z pedagogiem szkolnym w obiektywie w grupie Krasnoludki – ,,Wielkie Pranie w przedszkolu’’
Przedszkolaki z grupy Krasnoludki uczestniczyły w zajęciach: ,,Wielkie Pranie w przedszkolu’’ Celem zajęć była integracja grupy przedszkolnej , rozwijanie sprawności manualnej -szczególnie chwytu pęsetkowego. W II części zajęć wykorzystano stolik świetlny. Przedszkolaki z dużym zaangażowaniem i radością uczestniczyły w zajęciach.
Zajęcia z pedagogiem szkolnym w obiektywie w klasie 3 – ,,Kreatywne lepienie z klocków’’
Uczniowie klasy III uczestniczyli w warsztatach: ,,Kreatywne lepienie z klocków’’. W dobie wszechobecnego telefonu i komputera warto zachęcać uczniów do wspólnego spędzania czasu z tradycyjnymi zabawkami. Klocki rozwijają myślenie przestrzenne, wyobraźnię i uczą aktywności twórczej. Są świetnym sposobem na poprawienie sprawności manualnej uczniów, a co najważniejsze jest to po prostu dobra zabawa, którą uczniowie klasy III szczerze polecają.
Zajęcia z pedagogiem szkolnym w obiektywie w grupie Żabki
Zajęcia w przedszkolu w grupie Żabki rozwijały motorykę małą przedszkolaków, ich kreatywność, wyobraźnię przestrzenną, spostrzegawczość oraz usprawniały koncentrację uwagi.
Zajęcia z pedagogiem szkolnym w obiektywie w grupie Krasnoludki
Zajęcia w przedszkolu w grupie Krasnoludki rozwijały umiejętności komunikacyjne przedszkolaków, kreatywność i wyobraźnię przestrzenną, spostrzegawczość oraz usprawniały koncentrację uwagi.
Zajęcia z pedagogiem szkolnym w obiektywie grupie Muchomorki
Zajęcia z Integracji Sensorycznej w przedszkolu w grupie Muchomorki miały na celu stymulację centralnego układu nerwowego poprzez pobudzanie receptorów zmysłowych oraz rozwijanie kreatywności i współpracy w grupie.
Zajęcia z pedagogiem szkolnym w obiektywie dla klasy 0
Warsztaty grafomotoryczne w klasie 0 usprawniające motorykę małą, koncentrację uwagi oraz zajęcia z Integracji Sensorycznej.
Zajęcia z pedagogiem szkolnym w obiektywie dla klasy 1
Warsztaty grafomotoryczne w klasie 1 usprawniające motorykę małą, koncentrację uwagi oraz zajęcia z Integracji Sensorycznej.
Zajęcia z pedagogiem szkolnym w obiektywie dla klas 4 i 5
Warsztaty: Kreatywne zabawy z różnego rodzaju klockami jako sposób na rozwijanie wyobraźni przestrzennej, kreatywności oraz sposób na spędzanie wolnego czasu bez komputerów, telefonów i tabletów- uczniowie klasy IV i V
Pedagog szkolny poleca filmy edukacyjne dla rodziców: O cyklu filmów edukacyjnych “CRL uczy rodziców”
To seria poradników dla rodziców przygotowanych we współpracy z specjalistami z wielu dziedzin, których celem jest dostarczenie rodzicom merytorycznej wiedzy i wskazówek dotyczących wychowania dzieci. Zakres tematyczny przygotowywanych poradników jest bardzo szeroki i obejmuje takie kwestie jak wychowanie czy rozwój dziecka oraz bezpieczeństwo. Dotychczas w filmach swoją wiedzą z rodzicami podzielili się już: psycholog, funkcjonariusz policji czy ratownik GOPR
Wychowanie dzieci – 10 porad psychologa
Psycholog, niczym przewodnik, podpowiada jak wychować dziecko, jakich błędów się wystrzegać i co możemy zmienić w swojej relacji z naszą pociechą. Swoją wiedzą i wskazówkami podzieli się z państwem pani psycholog i psychoterapeuta mgr Beata Liwowska
Link do filmu:
Film dostępny na stronie: wspierajmarzenia.pl
Porady pedagoga szkolnego dla klasy VIII
Uczniowie klasy VIII
Drodzy uczniowie, czeka Was podjęcie bardzo ważnych decyzji związanych z Waszą przyszłą szkołą i przyszłym zawodem. Zastanówcie się nad waszymi wyborami, przedyskutujcie ten temat z rodzicami.
Moim zdaniem warto zasięgnąć porady na ten temat u fachowców – dlatego skontaktowałam się z panią Moniką Czają, która jest pedagogiem i doradcą zawodowym w PPP-P w Chmielniku z prośbą o udzielenie wam kilku wskazówek.
Zapoznajcie się proszę z poniższymi informacjami, mam nadzieję, ze ułatwią wam podejmowanie tak trudnych
i ważnych decyzji.
Pozdrawiam serdecznie
Małgorzata Ślusarczyk
pedagog szkolny.
Czym należy kierować się przy planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej?
Drodzy Uczniowie, właśnie przygotowujecie się do jednej z ważniejszych decyzji w Waszym życiu. Tą decyzją jest wybór szkoły ponadpodstawowej. Zapewne wielu z Was dokonało już wyboru, jednak są i tacy, którzy jeszcze się wahają.
Chciałam zasygnalizować Wam na co powinniście zwrócić szczególną uwagę wybierając kolejny etap kształcenia.
Planując ścieżkę edukacyjno-zawodową warto zastanowić się jakie posiadamy zasoby oraz która szkoła będzie dla nas najodpowiedniejsza.
Zasoby to wszystko, czym dysponujemy i co możemy wykorzystać do realizacji Naszych zamierzeń, planów i celów. Można je podzielić na cztery podstawowe grupy:
- zasoby osobowe czyli zainteresowania, wiedza, umiejętności, oceny szkolne, predyspozycje, cechy, talenty, zdolności, temperament, wartości, ale także zdrowie czy kondycja fizyczna
- zasoby społeczne to rodzice, rodzeństwo, dalsza rodzina, przyjaciele, koledzy i koleżanki z klasy, bliżsi i dalsi znajomi czyli osoby, które mogą pomóc, od których można się uczyć, które mogą udzielić wsparcia.
- zasoby rzeczowe czyli m.in. książki, komputer. Zastanówcie się, do czego i w jaki sposób wykorzystujcie nowoczesne technologie. Czy tylko do rozrywki i utrzymywania kontaktów ze znajomymi, czy być może postrzegacie je także jako sprzęt, który może pomóc w samorozwoju.
- zasoby finansowe to zarówno Nasze oszczędności, jak i pomoc finansowa rodziny.
Jak rozpoznawać swoje zasoby?
Poznawanie siebie to bardzo ważne i trudne zadanie. Uczciwe i rzetelne przyglądanie się, w czym jest się dobrym, a gdzie słabszym, pozwala realnie ocenić swoje szanse i możliwości.
Aby poznać siebie, warto wziąć pod uwagę informację zwrotną od innych osób. Najlepiej od takich, które dobrze Nas znają. Mogą to być rodzice, rodzeństwo, przyjaciele, koledzy i koleżanki z klasy. Warto brać także pod uwagę opinie i uwagi nauczycieli.
Możecie z tym zadaniem zgłosić się także do doradcy zawodowego, który poprzez rozmowę, testy i różne zadania może pomóc rozpoznawać mocne i słabsze strony w wielu obszarach.
Zainteresowania to skłonność do wykonywania pewnych czynności lub zajmowania się określonymi przedmiotami. Wyzwalają one w człowieku naturalną chęć poznania i zrozumienia otoczenia poprzez konkretny sposób spędzania czasu wolnego, rozrywkę, odpoczynek oraz naukę. Pewne grupy zainteresowań przypisane są określonym profesjom, tak więc posiadanie ich ułatwia wybór szkoły czy zawodu.
Pomyślcie o swoich pasjach, hobby, wszystkich zajęciach, które wykonujecie w czasie wolnym. Zastanówcie się, w czym jesteście dobrzy. Aby określić swoje zainteresowania zawodowe, musicie odpowiedzieć sobie na wiele pytań związanych z dotychczasowym życiem, a zebrane wyniki porównać z poszczególnymi opisami zawodów.
Wartości to rzeczy, sprawy i przekonania, które mają duże znaczenie dla każdego człowieka, ponieważ pobudzają lub hamują jego działanie. Stanowią standardy naszych myśli, postaw i zachowań. Określają, kim jesteśmy, jak żyjemy i jak traktujemy innych ludzi. Każdy człowiek indywidualnie dokonuje wartościowania – systematyzuje swoją hierarchię wartości. Może ona ulegać przekształceniom podczas całego życia.
Temperament to nasza aktywność, wytrzymałość, wrażliwość i odporność emocjonalna. Cechy temperamentu uzależnione są oddziedziczonych i wrodzonych właściwości układu nerwowego i tylko w nieznacznym stopniu są podatne na wpływy otoczenia.
Umiejętności rozumiane są jako gotowość do świadomego działania, oparta na wiedzy oraz konkretnym ruchowym opanowaniu określonych czynności z możliwością dostosowania ich do zmiennych warunków.
Można je podzielić na:
- umiejętności adaptacyjne – zdobywane we wczesnej fazie życia w środowisku rodzinnym, przedszkolnym, szkolnym, dzięki przebywaniu z ludźmi oraz procesowi edukacji. Decydują o możliwościach przystosowania człowieka do otoczenia, w którym aktualnie się znajduje, ułatwiają właściwe kontakty z innymi osobami oraz pozwalają dobrze zorganizować czas, np. zorganizowanie, kreatywność, punktualność, entuzjazm, uprzejmość i odpowiedzialność,
- umiejętności uniwersalne przydatne w życiu i w każdej pracy, mogą dotyczyć: danych (liczenie, analizowanie), informacji (szybkie kojarzenie faktów, planowanie, pisanie, badanie, przetwarzanie), ludzi (pomaganie, nauczanie, doradzanie, kierowanie) lub rzeczy (umiejętności mechaniczne i budowlane, wytwarzanie, rzeźbienie).
Możliwości intelektualne – w tym obszarze warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań: Jak się uczycie? Jakie macie oceny? Czy są przedmioty, których nauka sprawia Wam przyjemność? Jakie macie zasoby wiedzy i umiejętności? Czy dacie radę sprostać wymaganiom, które stawia przed uczniem szkoła X?
Stan zdrowia – należy pamiętać o tym, iż każda dysfunkcja organizmu i choroba przewlekła daje wiele przeciwwskazań ograniczając możliwości nauki i wykonywania pewnych zawodów. Szczególnie więc w momencie wybrania szkoły branżowej czy technikum bardzo ważną kwestią jest konsultacja z lekarzem czy nie istnieją przeciwskazania zdrowotne do wyboru danej szkoły.
Jak rozwijać swoje zasoby?
Macie bardzo wiele możliwości rozwijania swoich zasobów. Swoje zainteresowania, wiedzę, umiejętności, cechy charakteru możecie rozwijać w wielu sytuacjach i miejscach – w domu, w szkole, w trakcie zajęć pozaszkolnych (kółka zainteresowań, wolontariat, itp.) czy w trakcie czasu wolnego. Tak, czas wolny to także kapitał. Możecie go dobrze zainwestować lub zwyczajnie zmarnować. To Wy decydujecie o tym, jakie macie postawy wobec szkoły, z kim się spotykacie, jakich macie przyjaciół i co robicie w czasie wolnym.
Jaki typ szkoły będzie dla mnie odpowiedni? Jaką szkołę powinnam/powinienem wybrać, ab zdobyć wymarzony zawód?
Aby odpowiedzieć na te pytania niezbędnym jest zapoznanie się systemem edukacji w Polsce.
Powinniście wiedzieć:
– czym różnią się od siebie poszczególne szkoły
– ile czasu trwa nauka
– jakie egzaminy trzeba zdać, aby ukończyć tę szkołę
– jakie są przedmioty szkolne
– czy i ile rozszerzeń przedmiotów można wybrać
– jak może wyglądać dalsza ścieżka edukacyjno-zawodowa po ukończeniu tej szkoły
– jakie są przykładowe profile/zawody
– jakie szkoły funkcjonują w Waszym regionie
– jakie są ich oferty
– jak wygląda rekrutacja
Skąd możecie czerpać te informacje?
– spotkania z przedstawicielami szkół ponadpodstawowych,
– strony www szkół ponadpodstawowych,
– Targi Edukacyjne, prezentacje szkół ponadpodstawowych,
– tzw. „drzwi otwarte” szkół,
– informatory szkolne, broszury, ulotki,
– rankingi szkół,
– prasa lokalna.
Czaja Monika – pedagog, doradca zawodowy
Powiatowa Poradnia
Psychologiczno-Pedagogiczna
w Chmielniku
Pedagog szkolny poleca filmy edukacyjne dla rodziców: O cyklu filmów edukacyjnych “CRL uczy rodziców”
To seria poradników dla rodziców przygotowanych we współpracy z specjalistami z wielu dziedzin, których celem jest dostarczenie rodzicom merytorycznej wiedzy i wskazówek dotyczących wychowania dzieci. Zakres tematyczny przygotowywanych poradników jest bardzo szeroki i obejmuje takie kwestie jak wychowanie czy rozwój dziecka oraz bezpieczeństwo. Dotychczas w filmach swoją wiedzą z rodzicami podzielili się już: psycholog, funkcjonariusz policji czy ratownik GOPR.
Bezpieczeństwo dzieci – 10 porad policjanta
Wspólnie z Komendą Powiatową Policji w Zawierciu przygotowaliśmy film, w którym mówimy rodzicom, jak dbać o bezpieczeństwo swoich pociech. W ciągu czternastu minut policjantka udziela dziesięciu praktycznych porad, które powinien znać i stosować każdy rodzic.
Link do filmu : https://www.youtube.com/watch?v=3UMLbjkEzAE
Film dostępny na stronie: wspierajmarzenia.pl
Film edukacyjny dla rodziców „Rozwój dziecka”
Szanowni Państwo,
Centrum Rozwoju Lokalnego wspólnie z psycholog Beatą Liwowską przygotowało dla Państwa kolejny filmik w ramach naszego cyklu
poradników edukacyjnych adresowanych do rodziców. Motywem przewodnim
filmu jest rozwój dziecka.
Serdecznie zapraszamy do obejrzenia filmu. Filmy przygotowaliśmy
specjalnie dla Państwa. Dlatego też gorąco zachęcamy do
zamieszczania filmu na stronie internetowej Państwa placówki i w
mediach społecznościowych.
Link do filmu: https://youtu.be/Eao2j4IoKPg
Wszystkie filmy przygotowane w ramach cyklu „CRL uczy rodziców”
dostępne są na stronie: wspierajmarzenia.pl
Z poważaniem,
Janusz Bieńkowski
Prezes Centrum Rozwoju Lokalnego
Kwestie omówione przez psycholog Beatę Liwowską
* Dostosowanie się do norm społecznych / warunków przedszkolnych /
rówieśniczych
* Adaptacja dziecka do warunków
* Wchodzenie w grupę rówieśniczą
* Zajęcia w grupie rówieśniczej i ich wpływ na rozwój dziecka
* Odrzucenie dziecka przez rówieśników
* Samokontrola / Dziecko nabywa umiejętności potrzebnych do pracy
* Samodzielność / samoobsługa dziecka. Jak podejść do tego tematu?
Kiedy jest na to czas?
* Działania / aktywności, które wpływają na prawidłowy rozwój
dziecka
* Aktywność dziecka, hobby i zainteresowania. Dlaczego jest ważne i
jak wpływa na rozwój?
* Ograniczenia dotyczące telewizji, komputera, smartphone’a. Wpływ
urządzeń elektronicznych na rozwój dziecka
* Granice fizyczne i psychiczne dziecka, jak je szanować?
* Lęk dziecięcy – rodzaje i przyczyny powstawania zaburzeń lękowych
i depresyjnych
BEZPIECZEŃSTWO W SIECI – PORADY PEDAGOGA SZKOLNEGO
Drodzy uczniowie, rodzice, nauczyciele
Wszyscy doskonale wiemy, że godziny spędzone przed ekranem komputera negatywnie wpływają na nasze zdrowie i samopoczucie. Dodatkowo musimy pamiętać, że czas spędzony w sieci może mieć negatywny wpływ na nasze bezpieczeństwo. Warto zastanowić się nad pytaniami: Jak bezpiecznie korzystać z Internetu? Jakie pułapki czekają na nas w sieci?.
Poniżej przedstawiam kilka propozycji krótkich filmików, które dostarczą wam wiedzy na temat bezpieczeństwa w sieci oraz podpowiedzą jak się zachować w sytuacjach trudnych. Zapraszam do obejrzenia.
Pozdrawiam serdecznie
Pedagog szkolny
Małgorzata Ślusarczyk
- Mów jeśli coś jest nie tak
https://www.youtube.com/watch?v=imLz4TTZ3iw&list=PLtppvwRJOis2cNesUHc1Vkn41YmpC50wW&index=4
- Bezpieczeństwo w sieci dla młodzieży
https://www.youtube.com/watch?v=jldcaXHalXU&feature=emb_title
- Chroń swoje dane
https://www.youtube.com/watch?v=-1rkVflmsKA&list=PLtppvwRJOis2cNesUHc1Vkn41YmpC50wW&index=5
- Szanuj innych w Internecie
https://www.youtube.com/watch?v=OSb4xcjeF0s&list=PLtppvwRJOis2cNesUHc1Vkn41YmpC50wW&index=3
- Nie ufaj osobą poznanym w sieci
https://www.youtube.com/watch?v=jXPJgcbc1zQ&list=PLtppvwRJOis2cNesUHc1Vkn41YmpC50wW&index=1
Kochani uczniowie,
Czas pandemii i nauka zdalna to dla nas wszystkich bardzo trudna rzeczywistość. Wszyscy jesteśmy zmęczeni i tęsknimy za ,,normalnymi’’ czasami, za zwykłymi lekcjami i spotkaniami z kolegami w szkole. Jest nam trudno ale musimy sobie jakoś poradzić, musimy dać radę, bo przecież jest nadzieje, że ta sytuacje wkrótce się skończy.
Drodzy uczniowie – pamiętajcie, że nie jesteście sami. Jeśli macie jakiś problem lub zwyczajnie chcecie porozmawiać to zawsze możecie się zwrócić o pomoc do mnie czyli pedagoga szkolnego. Obiecuję, że znajdę czas i wysłucham. Możecie napisać do mnie maila na e-dzienniku. Pamiętajcie, że wasi wychowawcy i nauczyciele nie odmówią wam pomocy. Warto porozmawiać z rodzicami lub swoimi kolegami. Zwykła rozmowa z drugim człowiekiem pozytywnie zmienia nasze nastawienie do problemu. Każdy problem da się rozwiązać.
Ponadto dzieci, młodzież nauczyciele i rodzice mogą uzyskać wsparcie dzwoniąc na bezpłatną całodobową infolinię 800 080 222. Pod tym numerem dyżurują specjaliści, którzy udzielają pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
Pozdrawiam serdecznie
Pedagog szkolny
Małgorzata Ślusarczyk
Polecam do obejrzenia:
- Krótki film o koronawirusie:
- Korzystaj z umiarem z Internetu